Tuesday, November 1, 2011

Belum terlambat kerajaan 'selamatkan' Esso

Utusan Malaysia (Selasa: 13.9.2011)

KUALA LUMPUR 12 Sept. - Masih belum terlambat untuk kerajaan melakukan sesuatu atau 'campur tangan' dalam usaha menyelamatkan Esso Malaysia Berhad (Esso) daripada jatuh kepada syarikat luar.

Yang Dipertua Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah berkata, kerajaan menerusi Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) pastinya boleh menawarkan satu penyelesaian terbaik bagi memastikan syarikat tempatan mampu menguasai saham di dalam syarikat minyak itu.

''Meskipun kerajaan terikat dengan dasar keterbukaan atau liberalisasi ekonomi, ia juga wajar mengambil kira kepentingan syarikat bumiputera terutama dalam mengelak adanya unsur monopoli oleh syarikat asing," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi penjualan 65 peratus pegangan dalam syarikat dagangan petroleum tersenarai, Esso oleh ExxonMobil International Inc. (ExxonMobil) kepada syarikat minuman keras Filipina, San Miguel Corporation (SMC).

Penjualan itu mendapat bantahan keras daripada pelbagai pihak yang mahukan kepentingan syarikat minyak tersebut dijual kepada syarikat tempatan yang berminat antaranya Boustead Holdings Berhad yang dimiliki oleh Lembaga Tabung Angkatan Tentera (LTAT).

Azwanddin menambah, penjualan kepentingan Esso kepada syarikat asing menutup peluang usahawan bumiputera untuk berkembang dalam sektor rantaian minyak termasuk peruncitan.

Ini kerana katanya, adalah sesuatu yang mustahil bagi syarikat asing berkongsi peluang perniagaan apatah lagi yang berprofil tinggi seperti sektor minyak dan peruncitan dengan usahawan tempatan dan bumiputera.

Dalam perkembangan sama, Pensyarah Pengurusan Strategik Kolej Perniagaan Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Haim Hilman Abdullah berkata, penjualan saham Esso kepada syarikat asing wajar menjadi pengajaran berguna kepada negara bahawa perlu ada satu perancangan jelas dalam pengambilalihan perniagaan yang strategik.

Katanya, satu jawatankuasa khas di peringkat kerajaan perlu ditubuhkan bagi mengenalpasti syarikat tempatan yang berpotensi mengambilalih syarikat berprestasi tinggi bagi memastikan ia tidak terlepas kepada pihak luar.

''Malangnya kita tidak ada pendekatan seperti itu ketika ini dan ia merupakan satu keperluan kerana meskipun ekonomi negara menuju ke arah liberalisasi, kita juga perlu profesional dalam menjaga kepentingan yang strategik," katanya.

No comments: