Tuesday, November 1, 2011

Bukan sekadar penjawat awam

Utusan Malaysia (Selasa: 11.10.2011)

KUALA LUMPUR 10 Okt. - Bajet 2012 yang diumumkan kerajaan dilihat sebagai satu aspirasi kerajaan untuk membantu meringankan beban rakyat secara menyeluruh dan bukannya berpihak kepada penjawat awam semata-mata.

Pensyarah Kanan, Pengurusan Strategi Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Haim Hilman Abdullah berkata, peruntukan dalam bajet berkenaan harus diteliti sedalam-dalamnya supaya tidak tersalah tafsir.

"Biarpun penjawat awam mendapat kemudahan seperti kenaikan gaji, bonus setengah bulan gaji dan pencen, itu tidak bermakna kerajaan berat sebelah dalam membantu kakitangan swasta.

"Kerajaan juga menyediakan peruntukan yang besar seperti imbuhan RM500, pemansuhan yuran persekolahan dan pembangunan luar bandar.

"Itu jelas menunjukkan kerajaan prihatin dan

bersungguh untuk mengurangkan beban rakyat tanpa mengira penjawat awam atau sebaliknya," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berkenaan dengan dakwaan segelintir pihak yang berpendapat Bajet 2012 yang diumumkan Jumaat lalu lebih berpihak kepada kakitangan awam.

Bagaimanapun, Haim Hilman menegaskan, kerajaan perlu merangka satu pelan strategi untuk menetapkan gaji minimum di sektor swasta.

"Tangga gaji minimum ini perlu bagi mengurangkan beban pekerja swasta, justeru itu satu kajian yang komprehensif perlu dilakukan.

"Itu kerana ada beberapa sektor yang dikuasai oleh warga asing dan sekiranya ia dilaksanakan akan menimbulkan masalah lain apabila aliran wang keluar bertambah dan ia nyata akan menguntungkan pekerja asing," ujarnya.

Sementara itu, Pensyarah Kanan, Fakulti Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Mohammad Noorizzuddin Nooh berkata, masyarakat harus melihat gambaran bajet secara keseluruhan dalam membuat kesimpulan.

"Sebenarnya, jika dilihat pada bajet-bajet sebelum ini, ia lebih menguntungkan sektor swasta.

"Pembangunan projek koridor niaga dan pembangunan yang dilakukan kerajaan membuka lebih banyak peluang untuk golongan swasta berbanding kerajaan," jelasnya.

Beliau juga menyifatkan Bajet 2012 adalah bajet transformasi dalam usaha kerajaan membawa Malaysia menuju negara maju sekali gus menjaga kebajikan rakyat kelas menengah dan kelas bawahan.

No comments: