Tuesday, November 1, 2011

Malaysia destinasi pilihan syarikat gergasi

Utusan Malaysia (Jumaat: 9.9.2011)

KUALA LUMPUR 8 Sept. - Malaysia terus menjadi destinasi pilihan bagi syarikat gergasi dunia untuk menanam modal sekali gus membuktikan keyakinan mereka kepada kestabilan ekonomi, politik dan sosial di bawah pemerintahan kerajaan sekarang.

Terbaru, syarikat gergasi Jerman, Bosch mengumumkan merancang membina kilang solar panel di negara ini selepas syarikat pengeluar telefon bimbit pintar Blackberry, Reseach In Motion (RIM) memilih Malaysia untuk mendirikan kilangnya.

Keyakinan dan pemilihan Malaysia sebagai 'lubuk' pelaburan oleh beberapa syarikat antarabangsa itu akhirnya mengundang rasa tidak puas hati negara jiran khususnya Indonesia sebagaimana disuarakan Badan Penyelarasan Penanaman Modal (BKPM) Indonesia.

Ketua BKPM, Gita Wirjawan berkata, pihaknya kesal apabila RIM memilih Malaysia sebagai pusat pengeluaran sedangkan penjualan Blackberry di negara terbesar di Asia Tenggara itu adalah empat juta unit setahun berbanding 400,000 unit di negara ini.

Dalam kes Bosch pula, beliau mencadangkan kerajaan Indonesia mengenakan tindakan bukan insentif ke atas syarikat tersebut kerana memilih Malaysia sedangkan hasil pengeluaran dari kilang di Malaysia itu akan dijual di Indonesia.

"Mengapa mereka memilih untuk membina di Malaysia," soal Gita sebagaimana dipetik dari portal berita berbahasa Inggeris, http://www.thejakartaglobe.com, hari ini.

Mengulas mengenai pemilihan Malaysia sebagai destinasi pelaburan oleh syarikat gergasi antarabangsa, penganalisis ekonomi tempatan, Dr. Haim Hilman Abdullah berkata, Malaysia mempunyai kelebihan kerana kerajaan mempunyai dasar yang jelas.

Katanya, transformasi yang dilaksanakan kerajaan khususnya dari sudut ekonomi seperti memperkenalkan 12 Bidang Ekonomi Utama Negara (NKEA) banyak menyakinkan pelabur asing untuk menanam modal di negara ini walaupun ekonomi dunia berada dalam keadaan tidak menentu.

"Semua transformasi ini sebenarnya memberi kelebihan yang cukup besar kepada kita berbanding negara serantau. Walaupun langkah itu belum berjaya sepenuhnya, tetapi hasil langkah proaktif yang dilaksanakan kerajaan telah dapat kita lihat dan rasai pada hari ini.

"Ia terbukti apabila RIM dan Bosch memilih Malaysia, tetapi untuk memastikan transformasi ini berjaya sepenuhnya rakyat perlu memberi sokongan. Ini kerana secantik mana pun sesuatu dasar itu digubal, jika rakyat tidak memberi sokongan, ia tidak berjaya," katanya.

No comments: