Saturday, January 24, 2009

Pencen: Pekerja Swasta Perlu Diberi Pilihan

Utusan Malaysia

Pencen: Pekerja Swasta Perlu Diberi Pilihan

KUALA LUMPUR 17 Jan. – Pakar ekonomi meminta kerajaan menyediakan opsyen kepada para pekerja swasta di negara ini sama ada mahu mengeluarkan caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) secara sekali gus atau dalam bentuk pencen yang dibayar setiap bulan.

Dekan Fakulti Ekonomi dan Perniagaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr. Mohd. Fauzi Mohd. Jani berkata, langkah itu perlu kerana pencarum mungkin mempunyai perancangan sendiri dalam menentukan kehidupan selepas bersara.

‘‘Jika pencarum ingin mengambil semua simpanan sekali gus selepas bersara, itu terpulang kepada mereka dan pekerja terlibat juga dibenarkan jika mahu menerimanya secara bulanan,’’ katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Menurutnya, terdapat segelintir pencarum yang ingin melaburkan simpanan KWSP mereka ke dalam dana lain termasuk Amanah Saham Nasional (ASN) yang dilihat lebih menguntungkan kerana dividennya lebih tinggi.

Mohd. Fauzi berkata, adalah wajar jika pekerja sendiri yang menentukan pilihan masing-masing dan selepas itu mereka boleh membuat perjanjian dengan KWSP mengenai cara pembayaran.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Menteri Sumber Manusia, Datuk S. Subramaniam bahawa Kabinet bersetuju secara prinsip untuk mewujudkan skim pencen bagi pekerja swasta melalui KWSP.

Subramaniam berkata, skim itu akan menjamin pesara sektor swasta mendapat pencen setiap bulan mengikut jumlah caruman di dalam KWSP kerana ketika ini kebanyakan pencarum menghabiskan simpanan mereka dalam tempoh dua tahun selepas bersara.

Pensyarah Pengurusan Strategik, Universiti Utara Malaysia (UUM), Haim Hilman Abdullah, pula berpendapat, skim pencen pekerja swasta itu mempunyai kesan positif dan negatifnya.

“Skim itu dilihat dapat membantu pencarum KWSP mempunyai simpanan dalam tempoh lebih panjang selepas bersara kerana hasil kajian yang dilakukan mendapati, ramai pencarum menghabiskan wang KWSP mereka dalam dua tahun selepas memperoleh wang itu,” katanya.

1 comment:

Wan Rosman bin Wan Abu Bakar said...

wang itu hak pekerja, terserah pada pekerja untuk uruskan wang sendiri. kerajaan jgn nak memandai mandai .. boleh blaaaa