Wednesday, December 3, 2008

Tangguh Aktiviti Jualan Singkat Sementara Waktu

Utusan Malaysia: 22.09.2008

KUALA LUMPUR 21 Sept. - Aktiviti jualan singkat di pasaran modal tempatan perlu ditangguhkan buat sementara waktu bagi memastikan pasaran kembali stabil ekoran impak yang dihadapinya daripada ketidaktentuan di pasaran antarabangsa.

Presiden Persatuan Pelabur Malaysia (MIA), Datuk Dr. PHS Lim berkata, ini kerana pasaran saham tempatan telah mengalami kejatuhan yang besar yang mana Indeks Komposit Kuala Lumpur (IKKL) menurun daripada paras 1,535 mata sebelum ini kepada paras 991 mata pada minggu lalu.

Lebih memburukkan lagi keadaan, apabila modal pasaran sebanyak RM238 bilion telah dikeluarkan daripada Bursa Malaysia, sekali gus memberi kesan kepada ekonomi negara.

''Pasaran modal kini semakin lemah dan ia memiliki kurang kecairan yang boleh menahan daripada tekanan jualan singkat dalam pasaran, oleh itu ia akan memberi kesan negatif kepada kestabilan pasaran,'' katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Sementara itu, kerapuhan pasaran kini turut disumbangkan oleh tekanan daripada krisis kewangan global dan juga ketidaktentuan persekitaran politik dalaman negara.

Pada awal tahun lalu, jualan singkat terkawal mula dikuatkuasakan setelah kerajaan membenarkan semula kegiatan berkenaan pada Mac 2006 sebagai usaha menjadikannya sebuah pasaran saham bertaraf dunia.

Ia berdasarkan kepada sistem kewangan negara yang kukuh ketika itu dan memiliki keupayaan yang tinggi untuk mengharungi sebarang risiko kemudahruapan harga atau aliran modal yang mungkin timbul akibat kegiatan seperti jualan singkat.

Pada 1998, jualan singkat dilarang oleh kerajaan apabila merasakan amalan itu disalah guna oleh spekulator semasa krisis kewangan 1997.

Jualan singkat bermakna seseorang pelabur dibenarkan menjual aset atau instrumen yang belum lagi dimilikinya dan seseorang itu perlu memiliki pegangan jangka pendek dengan membeli balik aset atau instrumen kemudiannya.

Biasanya, seseorang pelabur akan menjual pada harga tinggi dan kemudian membeli balik pada harga rendah untuk menjual pegangan jangka pendeknya bagi mendapat keuntungan daripada pasaran yang lemah.

Pensyarah Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Haim Hilman Abdullah pula berpendapat, kini adalah masa yang sesuai untuk pihak berkuasa menangguhkan aktiviti jualan singkat bagi memberi ruang untuk menstabilkan pasaran yang tidak menentu sejak kebelakangan ini.

Menurutnya, meskipun, ketidakstabilan pasaran tempatan banyak dipengaruhi oleh sentimen daripada krisis global dan dengan penangguhan cadangan itu sedikit sebanyak dapat membantu memulihkan pasaran tempatan. Menurut beliau, melalui tindakan tersebut juga akan dapat mengurangkan aktiviti yang dikuasai spekulator pasaran.

''Bagaimanapun, tindakan menangguhkan aktiviti jualan singkat ini tidak harus dibiarkan terlalu lama kerana ia mungkin akan memberi kesan kepada keyakinan pelabur khasnya di kalangan pelabur asing. ''Ia perlu dilaksanakan semula mengikut keadaan yang bersesuaian,'' jelasnya lagi.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Jupiter Securities Sdn. Bhd., Nazary Rosli berkata, tindakan menangguhkan aktiviti jualan singkat boleh dilaksanakan sekiranya berlaku tekanan jualan yang kuat bagi mengelakkan ia terus memberi kesan yang lebih serius pada pasaran.

Namun, katanya berdasarkan kepada kejatuhan IKKL di bawah paras 1,000 pada Khamis lalu dan kemudian pulih semula keesokan hari mencerminkan pasaran tidak dikuasai tekanan jualan yang terlalu serius.

''Apa yang perlu dibimbangkan kini ialah faktor krisis kewangan global yang akan memberi impak besar kepada pasaran tempatan dan bukannya kepada isu dalaman di pasaran tempatan seperti jualan singkat,'' tegasnya.

No comments: