Wednesday, December 3, 2008

Bersedia Tangani Tempias Kegawatan Ekonomi Dunia

Utusan Malaysia: 21.10.2008

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL WARTAWAN UTUSAN)

RUNTUHNYA sistem kapitalis berasaskan riba di Amerika Syarikat (AS) dinilai banyak pihak sebagai kegagalan kepada satu sistem penguasaan kekayaan di kalangan kumpulan tertentu, sekali gus mendesak kepada satu sistem kewangan yang lebih adil dan stabil.

Pensyarah Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Haim Hilman Abdullah dalam pandangan serupa turut mengunjurkan kepada perlunya satu sistem yang lebih kompetitif dan telus sebagai asas kepada orde baru ekonomi dunia untuk abad ke-21.

Sistem kewangan Islam yang benar-benar adil serta berlandaskan syariat sepenuhnya ujar beliau, antara kuasa ekonomi baru yang dilihat perlu diberi perhatian. Bagaimanapun, asas kepada sistem itu tambah beliau, perlu dipastikan jelas bagi mengelak pertikaian dan ketidakadilan yang boleh mencemar nama baik Islam sendiri.

Selain itu, penggunaan emas sebagai perantara urus niaga juga wajar dipertimbang secara serius kerana kestabilan nilainya dapat membantu mengimbangi masalah urus niaga yang dipengaruhi oleh penyusutan dan peningkatan nilai mata wang tertentu.

Kebergantungan kepada mata wang tunggal juga boleh dikurangkan dengan meningkatkan perdagangan berasaskan penggunaan mata wang sendiri sebagai contoh menggunakan Ringgit Malaysia (RM) dan Yuen dalam urus niaga di antara Malaysia dan China.

"Bagaimanapun dalam pelaksanaan sistem ini, kekukuhan ekonomi sesebuah negara perlu menjadi asas yang sangat penting kerana ia merupakan faktor utama kepada kestabilan nilai mata wang negara tersebut," jelas beliau.

Sesuatu yang pasti, kebergantungan perdagangan yang tinggi di antara negara-negara ASEAN dengan AS menjadi petunjuk pertama bahawa rantau ini juga berisiko untuk berdepan dengan kelembapan kewangan.

Tanpa boleh mengharapkan pakej penyelamat AS, Malaysia dan negara-negara ASEAN perlu membentuk kerjasama ekonomi serantau yang lebih erat sebagai penampan kepada menularnya kegawatan daripada lebih memburuk.

Haim turut menarik perhatian mengenai peranan yang boleh dimainkan oleh China dan India sebagai kuasa besar baru dunia, yang seharusnya lebih aktif dan agresif dalam menggerakkan kembali ekonomi dunia yang agak lembap ketika ini. Dasar dan polisi kewangan serta ekonomi yang kompetitif kedua-dua negara ini yang jumlah penduduknya mewakili 1/3 penduduk dunia mampu mempercepatkan proses pemulihan ekonomi dunia.

Di peringkat domestik pula, beliau turut menyentuh mengenai kewajaran mewujudkan portfolio Menteri Ekonomi sebagai satu jawatan kanan dalam Kabinet yang bertanggungjawab sepenuhnya melindungi ekonomi negara daripada sebarang kemungkinan yang boleh membawa kepada ketidakstabilan.

Portfolio itu katanya, boleh membantu meningkatkan lagi tahap daya saing negara di peringkat serantau dan dunia di samping mengenal pasti langkah-langkah penting meningkatkan daya saing sesebuah industri dalam konteks percukaian, subsidi dan sebagainya dengan lebih pantas dan fokus.

Dalam masa sama, kerajaan menerusi kementerian dan agensi berkaitan juga perlu menggembleng usaha memastikan industri sedia ada bertambah kompetitif manakala industri baru pula dieksploitasi semaksimum mungkin.

Selain kerajaan, sektor perindustrian turut dituntut untuk tidak terlalu bergantung kepada kerajaan dalam kekal bersaing sebaliknya perlu tampil dengan inisiatif yang membina daya tahan dan daya saing yang mampan.

Kerajaan dalam pada itu juga, perlu terus menyediakan dana-dana yang boleh menyokong industri tempatan mengembangkan perniagaan sama ada di pasaran tempatan, serantau mahupun antarabangsa.

Malah, pakej-pakej menarik untuk mengekalkan pelabur tempatan dan luar negara juga perlu ditampilkan dari semasa ke semasa bagi memastikan Malaysia terus menjadi destinasi utama pelabur-pelabur asing berpotensi.

"Lebih banyak pelaburan masuk ke dalam negara, maka lebih besar kadar pendapatan cukai korporat negara dan lebih banyak peluang pekerjaan dapat diwujudkan,'' katanya.

Kerajaan juga tambah Haim, perlu memastikan sebarang perjanjian perdagangan tidak hanya akan menguntungkan sebelah pihak sahaja dan untuk itu, persetujuan seperti Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) dan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA), perlu diperhalusi bagi mengelakkan kesan negatif kepada ekonomi negara dalam apa jua perspektif.

No comments: