Tuesday, December 2, 2008

Rakyat Lega Bank Setuju Struktur Semula Pinjaman

Utusan Malaysia: 11.07.2008

KUALA LUMPUR 10 Julai – Lanjutan tempoh bayar balik pinjaman akan menyebabkan jumlah yang perlu dilangsai lebih tinggi tetapi para peminjam akan bernafas lebih lega kerana memiliki lebihan wang dalam tangan. Langkah itu dilihat sebagai memudahkan peminjam merancang semula kewangan dengan lebih baik.

Menurut Pengerusi Persatuan-Persatuan Bank Malaysia, Datuk Seri Abdul Hamidy Abdul Hafiz berkata, langkah itu bertujuan mengurangkan beban rakyat berikutan kos sara hidup yang semakin meningkat sekarang. Secara peribadi, beliau menyifatkan penstrukturan semula pembiayaan itu menguntungkan terutama peminjam yang berpendapatan rendah dan sederhana.

‘‘Saya tidak melihat penstrukturan ini membebankan peminjam kerana dari aspek kontrak pinjaman tidak berubah termasuk pengenaan kadar faedah, yang berubah hanya tempoh pembiayaan.

‘‘Konsepnya mudah sahaja, kalau sebelum ini peminjam membayar sebanyak RM700 sebulan tetapi dengan penstrukturan ini, peminjam lebih lega kerana jumlah yang dibayar berkurang kepada RM500 cuma tanggungan tempoh pembayaran terpaksa dilanjutkan,’’ katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Difahamkan cadangan itu masih belum diperincikan sepenuhnya.

Abdul Hamidy berkata demikian ketika mengulas mengenai persetujuan bank untuk melaksanakan penstrukturan semula pembayaran balik pinjaman perumahan bagi meringankan beban peminjam.

Pensyarah Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Haim Hilman Abdullah pula tidak menafikan langkah itu akan menyebabkan peminjam terpaksa membayar lebih daripada persetujuan tempoh awal.

Namun, jelas beliau, dalam keadaan ekonomi yang lembap dengan kadar inflasi yang tinggi, penstrukturan pembayaran balik pinjaman ini merupakan langkah bijak dan amat bersesuaian dengan keadaan semasa.

No comments: