Tuesday, December 2, 2008

Perlu Fokus Perbelanjaan Anjal Domestik

Utusan Malaysia: 14.07.2008

KUALA LUMPUR 13 Julai - Kerajaan perlu memberi fokus kepada keanjalan perbelanjaan domestik dalam usaha memastikan ekonomi negara kekal kukuh dan rakyat dapat menyerap kenaikan harga minyak dunia yang dijangka terus melambung sehingga mencecah AS$150 (RM486) setong tidak lama lagi.

Para penganalisis ekonomi berkata, walaupun terbeban dengan kenaikan harga petrol dan diesel, namun mereka percaya rakyat mampu menyerap kenaikan bahan api itu secara perlahan-lahan.

Keupayaan rakyat berhadapan dengan kenaikan bahan api itu diperkukuhkan lagi apabila kerajaan memberi jaminan tidak akan menaikkan lagi harga bahan api sehingga akhir tahun ini meskipun harga minyak global tidak menunjukkan tanda-tanda akan susut.

Pensyarah Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Haim Hilman Abdullah berkata, keutamaan kepada perbelanjaan domestik perlu dilakukan untuk memastikan rakyat Malaysia tidak takut berbelanja terutama dalam keadaan nilai ringgit yang semakin mengecil kerana barangan semakin mahal.

Menurut beliau, perkara utama yang perlu diberi perhatian ialah pastikan pemantauan terhadap kawalan kenaikan barangan makanan dibuat dengan serius dan berkala supaya dapat menangani kenaikan harga melampau sehingga menjejaskan kos sara hidup.

Selain itu, kerajaan juga harus segera memperbaiki mutu perkhidmatan awam agar ia dapat dijadikan kenderaan alternatif terbaik dalam menangani kesan kenaikan minyak, katanya.

''Kalau dua masalah utama ini boleh diatasi segera oleh kerajaan, saya yakin ia akan dapat melegakan rakyat yang masih dalam proses menyelaraskan pendapatan dan perbelanjaan mereka.

''Apa yang lebih penting ialah kerajaan perlu memastikan rakyat tidak takut berbelanja untuk mengelakkan ekonomi menjadi statik kerana ia akan meletakkan ekonomi negara dalam keadaan yang lebih 'sukar','' katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Presiden Transparency International Malaysia, Tan Sri Ramon Navaratnam pula berkata, kerajaan sepatutnya bertindak lebih pantas dalam menghadapi kemungkinan berlaku lonjakan harga minyak seperti yang diramalkan.

Katanya, kerajaan perlu lebih cepat dan cekap dalam menyediakan pelan-pelan dalam menghadapi krisis kenaikan minyak dunia supaya ia tidak menjejaskan kehidupan rakyat dan pertumbuhan ekonomi negara.

Tambah beliau, dalam keadaan sekarang, kerajaan sudah sepatutnya membuat persediaan dalam memastikan keperluan bekalan makanan utama mencukupi supaya rakyat masih mampu membeli pada harga yang berpatutan.

''Bekalan makanan perlu diutamakan untuk menggelakkan kejadian krisis kekurangan bekalan makanan berlaku seperti yang berlaku pada minyak masak dan beras sebelum ini.

''Sekiranya masalah ini tidak cuba diatasi segera, saya khuatir ia akan memberi ancaman kepada kerajaan,'' ujarnya.

Penganalisis teknikal MIMB Investment Bank, Pong Teng Siew pula meminta kerajaan segera mengumumkan langkah awal yang akan dilakukan dalam menghadapi krisis kenaikan harga barangan.

Beliau meramalkan Malaysia akan berhadapan dengan cabaran yang lebih besar sekiranya harga minyak global mencecah paras antara AS$150 (RM486) dan AS$200 (RM648) setong, khususnya golongan berpendapatan rendah.

''Persediaan kerajaan ini perlu supaya rakyat dapat bersedia untuk berhadapan dengan segala kemungkinan kerana kita tidak pasti sama ada kerajaan mampu terus menanggung kenaikan harga minyak itu bersendirian,'' ujarnya.

No comments: