Sunday, December 14, 2008

Pakar Ekonomi Sambut Baik LPT

Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 14 Dis. - Pakar ekonomi yakin penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (LPT) dengan dana permulaan sebanyak RM10 bilion mampu memastikan wang royalti minyak negeri itu diuruskan dengan telus dan sekali gus dapat menjana ekonominya.

Pensyarah Pengurusan Strategik, Universiti Utara Malaysia (UUM), Haim Hilman Abdullah berkata, idea itu amat baik dan bagi memastikan keberkesanannya, ia perlu dilaksanakan dengan telus dan tidak ada pertindihan dalam matlamat utamanya.

''Penglibatan dan pelaksanaan daripada golongan bijak pandai yang tidak terlibat dalam agenda politik adalah perlu bagi memastikan keberkesanan penubuhan LPT.

''LPT merupakan idea yang berwawasan jauh dan bagi melaksanakannya perlu ada golongan berwibawa dalam pengurusan dan kerajaan perlu menjadi pemantau untuk memastikan keberkesanan lembaga tersebut'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan pada prinsipnya telah meluluskan penubuhan lembaga itu untuk mengendalikan pelaburan wang royalti minyak negeri tersebut.

Najib berkata, LPT akan menggunakan pendapatan daripada hasil royalti minyak untuk membuat pelaburan di dalam dan luar negara menerusi pasaran bon bagi menjamin kelangsungan pendapatan negeri pada masa depan.

Haim berkata, pemeriksaan daripada badan kira-kira bebas dan audit profesional perlu ada selain meletakkan kepentingan rakyat Terengganu mengatasi segalanya.

Pakar ekonomi, Tan Sri Ramon Navaratnam pula berkata, LPT merupakan inisiatif yang baik bagi negeri Terengganu kerana ia merupakan hasil negeri dan mesti dikembalikan kepada rakyatnya.

''Perlu ada tabung yang ditubuhkan untuk menyimpan hasil daripada pelaburan yang dibuat,'' katanya.

Menurutnya, lembaga seperti itu juga perlu diwujudkan di negeri-negeri yang mempunyai sumber petroleum seperti Sabah dan Sarawak kerana ia merupakan inisiatif yang amat baik.

Sementara itu, Pensyarah Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Mohamad Noorizzuddin Nooh juga bersetuju dengan penubuhan LPT yang disifatkannya sebagai satu idea baik tetapi perlu dipastikan pelaksanaannya berada di landasan yang betul.

''Bagi memastikan ketelusan LPT, perlu ada badan-badan lain seperti Petroliam Nasional Bhd. (Petronas) dan Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) yang boleh bekerjasama dengannya.

''Pelaburan dana RM10 bilion itu perlu diuruskan dengan baik dan LPT perlu mencontohi Khazanah dan Petronas serta peranan yang dimainkan haruslah sama seperti mereka,'' katanya.

Menurutnya, LPT juga perlu memainkan peranan utama dan tidak hanya sebagai penyumbang dana sahaja

Katanya, kewujudan lembaga itu akan lebih berkesan sekiranya pelaburan yang dibuat ditumpukan pada Koridor Pembangunan Wilayah Timur (ECER) dan memberi kesan kepada negeri-negeri Pantai Timur yang lain.

No comments: