Thursday, December 4, 2008

Renungan 1

Allah S.W.T ada berfirman yang bermaksud :

"DIA menjadikan kamu dari tanah ketika kamu masih janin dalam perut ibumu. Maka janganlah kamu menganggap dirimu suci.DIA mengetahui tentang orang yang bertaqwa."
(Surah An-Najm : 32)

"Janganlah engkau memalingkan muka dari para manusia sebab kesombangan dan janganlah berjalan di bumi dengan takabur, sesungguhnya Allah itu tidak suka kepada setiap orang yang sombong dan membanggakan diri."
(Surah Luqman: 18)

Aku berpesan pada diriku dan izinkan aku berpesan untuk dirimu wahai saudara-saudaraku, ingatlah bahawa ibadah yang kita lakukan tidak sekali2 menjamin kedudukan kita di akhirat kelak. Sesungguhnya yang menjadi jaminan kepada kita adalah MARDHATILLAH (keredhaan Allah)..walaupun sebanyak mana dosa yang kita bawa di depanNya nanti, kalau Allah ingin mengampunkan dan sudi memasukan kita ke syurgaNya maka masuklah kita. Saudaraku, kita sebenarnya terlalu kerdil dan miskin segala-galanya disisi pencipta kita, amalan kita terlalu sedikit untuk diperdagangkan bagi 'membeli' syurga Allah. Dengan itu, marilah kita bersama-sama mencari keredhaanNya dengan penuh kesungguhan. Moga-moga di hari penghitungan nanti Allah 'memandang' kita dengan penuh keihsanan dan kasih sayang.. Amin..

Saudaraku, jadilah seperti Imam Syafie, dia memuliakan orang yang lebih tua, kerana dia menganggap mereka itu lebih banyak ilmu dan tinggi ketaqwaan dari dirinya, dan dia juga memuliakan mereka yang lebih muda darinya kerana dia menganggap mereka itu lebih sedikit berbuat dosa darinya..

Renung-renungkanlah..

No comments: