Wednesday, December 3, 2008

Kereta Elektrik: Pakar Ekonomi Sokong

Utusan Malaysia: 23.07.2008

Oleh Aizawati Ahmad

KUALA LUMPUR 22 Julai - Pengeluaran kereta elektrik oleh Proton di Malaysia dilihat sebagai satu kejayaan besar yang bakal dicapai oleh negara khususnya dalam usaha kerajaan mengurangkan beban rakyat ekoran kenaikan harga petrol.

Beberapa orang pakar ekonomi ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini melihat langkah yang bakal diambil Proton itu sebagai satu tindakan yang amat baik dan bakal memberi impak positif kepada rakyat serta industri pemotoran negara.

Pensyarah Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Haim Hilman Abdullah berkata, pada ketika rakyat dibelenggu dengan kenaikan harga petrol yang cukup membebankan, kerajaan telah tampil dengan idea yang cukup baik dan sihat apabila mengarahkan Proton mengeluarkan kereta elektrik.

Katanya, seiring dengan matlamat kerajaan untuk membantu mengurangkan beban rakyat, Proton juga perlu memastikan pengeluaran kereta elektrik itu kelak mampu memenuhi keperluan setiap lapisan masyarakat khususnya golongan sederhana dan bawah.

"Sehubungan itu, Proton perlu mengkaji secara mendalam mengenai hal ini khususnya kumpulan sasaran penjualan kereta tersebut agar hasrat kerajaan untuk mengurangkan beban rakyat tidak tersasar,'' katanya ketika dihubungi, di sini hari ini.

Semalam, kerajaan mengarahkan Proton mengeluarkan kereta elektrik di Malaysia selewat-lewatnya tahun depan bagi mengurangkan beban rakyat akibat kenaikan harga petrol dan diesel.

Kereta yang menggunakan bateri yang perlu dicas tenaga elektrik selama enam jam di rumah itu mampu dipandu sejauh 320 kilometer. Kuasanya dapat bertahan sehingga 36 jam. Kos untuk menggerakkan kereta itu hanya 18 sen sekilometer.

Menurut Haim, Proton juga disarankan agar meluaskan pasaran penjualan kereta bukan sahaja di negara ini malah di peringkat antarabangsa sebagai usaha meningkatkan pengeluaran yang akan dapat membantu mengurangkan kos pembuatan kereta elektrik itu.

Jelasnya lagi, faktor-faktor tersebut diyakini akan dapat mempengaruhi harga kereta tersebut di pasaran dan sekali gus Proton mampu menawarkan harga yang berpatutan bersesuaian dengan kemampuan rakyat Malaysia. "Proton perlu ada strategi yang baik dan perancangan yang rapi jika mahu melihat idea ini dapat direalisasikan pada tahun depan,'' ujarnya.

Tambah beliau, penghasilan kereta elektrik itu juga dapat memberi kesan yang baik kepada industri hiliran dan sekali gus mewujudkan peluang pekerjaan yang lebih luas kepada rakyat.

Pengerusi Pusat Dasar Kajian Umum, Tan Sri Ramon Navaratnam pula menyifatkan langkah yang diambil oleh kerajaan sebagai satu kejayaan yang besar dan penghasilan kereta elektrik itu merupakan satu pengenalan baru yang bakal memberi kesan positif kepada rakyat.

"Saya amat mengalu-alukan langkah yang diambil oleh kerajaan ini kerana ia diyakini akan dapat membantu rakyat berjimat cermat,'' katanya. Beliau memberitahu, kereta elektrik tidak memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi berbanding kereta yang menggunakan petrol.

Katanya lagi, idea tersebut sangat praktikal dalam situasi negara dibelenggu dengan kenaikan harga petrol yang tinggi. Malah menurut Ramon, usaha itu juga bakal memberi 'nyawa' yang lebih panjang kepada Proton untuk bersaing di dalam industri pemotoran.

Sementara itu, Setiausaha Agung Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Muhamad Sha'ani Abdullah ketika dihubungi berkata, pengeluaran kereta elektrik oleh Proton akan dapat membantu rakyat mengurangkan kos hidup yang semakin meningkat.

"Kereta elektrik tidak memerlukan pembiayaan penyelengaraan yang tinggi berbanding kereta petrol yang enjinnya lebih kompleks untuk dijaga. "Malah pengguna juga tidak perlu mengisi minyak pada setiap hari kerana kita hanya perlu mengecas baterinya di rumah,'' katanya.

Beliau turut mengingatkan kepada syarikat pengeluar kereta tempatan itu agar mengenakan harga kenderaan tersebut pada paras yang berpatutan bagi membolehkan setiap lapisan masyarakat mampu memilikinya.

No comments: