Sunday, November 30, 2008

Tindakan Maybank Mesti Dipertahankan

Utusan Malaysia: 11.05.2007

KUALA LUMPUR 10 Mei – Ahli-ahli ekonomi, peguam dan tokoh politik Melayu hari ini meminta kerajaan mempertahankan tindakan Malayan Banking Bhd. (Maybank) mengenakan syarat pemilikan 50 peratus kepentingan bumiputera dalam firma-firma guaman yang mahu menjadi panel bank tersebut

Mereka berpendapat, langkah Maybank – bank perdagangan terbesar di negara ini – memperkenalkan dasar baru berkaitan firma-firma guaman adalah selari dengan polisi kerajaan untuk mengagihkan secara adil kekayaan negara, khususnya kepada kaum bumiputera yang masih jauh ketinggalan dalam bidang ekonomi berbanding kaum lain.

Menurut mereka, kerajaan perlu menghargai langkah Maybank kerana apa yang dilakukan itu membuka banyak peluang kepada firma-firma guaman bumiputera untuk terlibat secara langsung dalam pembangunan ekonomi negara.

Seorang ahli ekonomi, Haim Hilman Abdullah berkata, Maybank sebenarnya telah melaksanakan tanggungjawab sosial korporat terhadap kaum bumiputera di negara ini dengan memperkenalkan syarat-syarat baru berkaitan firma-firma guaman.

Katanya, semua pihak harus menyokong langkah berkenaan kerana Maybank bersedia memberi peluang kepada firma-firma bumiputera tanpa disuruh.“Mengapakah kita tidak sama-sama mempertahankan langkah ini?

“Pada pendapat saya, firma-firma guaman yang tidak memenuhi syarat yang Maybank tetapkan itu mempunyai banyak pilihan untuk membuat urus niaga dengan bank-bank lain yang tidak mengenakan syarat yang Maybank tetapkan,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Beliau mengulas laporan akhbar hari ini yang menyebut bahawa Jemaah Menteri telah meminta Maybank supaya memansuhkan syarat pemilikan 50 peratus bumiputera ke atas firma-firma guaman yang ingin menjalankan urus niaga dengan bank itu.

Beberapa buah akhbar memetik sumber peringkat tertinggi sebagai berkata, arahan Kabinet itu dibuat kerana syarat yang dikenakan oleh Maybank itu bukan dasar kerajaan.

Laporan itu juga memetik sumber tersebut sebagai berkata bahawa Kementerian Kewangan juga tidak pernah mengarahkan Maybank untuk melaksanakan peraturan tersebut.

Mengulas lanjut isu itu, Haim Hilman berkata, dasar Maybank berkaitan ekuiti bumiputera dalam firma-firma guaman itu adalah ‘amat pragmatik‘”’ pada masa ini memandangkan orang Melayu memang belum mampu bersaing.

“Jika kita bersungguh-sungguh mempertahankan kepentingan bumiputera dalam rundingan perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan Amerika Syarikat, apakah bezanya dalam isu ini?” tanya beliau.

Pensyarah Fakulti Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof. Madya Asan Ali Gulam pula berkata, langkah Maybank itu akan membantu usaha kerajaan meningkatkan penglibatan bumiputera sebanyak 30 peratus dalam ekonomi negara serta menjadikan mereka masyarakat ekonomi dan perindustrian.

“Kabinet sepatutnya menggalakkan bank lain mengikuti langkah Maybank dan tidak melihat syarat itu sebagai diskriminasi kepada kaum lain. Maybank syarikat milik kerajaan. Jika orang lain lihat tindakan itu bertentangan dengan dasar kerajaan, saya pula melihat apa yang dilakukan oleh bank itu adalah sebaliknya,” kata beliau.

Yang Dipertua Dewan Perniagaan Melayu Kuala Lumpur (DPMKL), Datuk Syed Amin Aljeffri pula mahu tindakan bank itu dilihat dalam ‘wajah’ Malaysia kerana ramai kakitangan yang berkhidmat dalam firma guaman Melayu adalah peguam kaum Cina.

Katanya: “Jika tindakan Maybank dianggap diskriminasi kaum, bagaimana pula tindakan sesetengah syarikat yang siarkan iklan pekerjaan mengutamakan mereka yang fasih berbahasa Mandarin sahaja untuk menghadiri temu duga.”

Pemangku Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC), Datuk Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar menegaskan, tindakan mengekalkan kuota 50 peratus ekuiti bumiputera bagi firma guaman yang ingin berurusan dengan Maybank dibuat bukan untuk menguasai ekonomi.

‘‘Kita mahu wujud keseimbangan dalam ekonomi, bukannya hendak menguasai. Dasar itu tidak jejaskan orang lain kerana semua kaum dapat peluang yang sama,” kata beliau.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Johor, Razali Ibrahim menjelaskan, setelah berlaku eksais penggabungan bank di negara ini, bantuan kepada bumiputera, termasuk kepada firma guaman, semakin berkurangan.

Dalam konteks ini, beliau menyokong dasar Maybank itu. “Bank itu merasakan penglibatan bumiputera amat diperlukan,” kata Ahli Parlimen Muar itu.

Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Datin Paduka Zaitoon Othman pula mengingatkan semua pihak supaya tidak menjadikan isu itu kontroversi.

Beliau berkata, firma guaman bukan bumiputera tidak perlu bimbang dengan perkembangan itu memandangkan kebanyakan bank lain di Malaysia tidak mengenakan syarat-syarat seumpama itu.

‘‘Syarat itu tidak bermaksud firma bukan bumiputera tidak boleh menawarkan khidmat kepada Maybank, cuma mereka perlu memastikan ada 50 peratus ekuiti bumiputera dalam firma mereka,” katanya.

Menurut Zaitoon, selama ini firma guaman bumiputera khususnya yang bersaiz kecil sukar untuk mendapatkan pelanggan yang terdiri daripada badan-badan korporat besar.

Sekurang-kurangnya, kata beliau, langkah yang diambil oleh Maybank itu memberi harapan baru kepada firma guaman bumiputera untuk terus berkembang.

‘‘Tolong jangan perlekeh usaha Maybank ini,’’ katanya.

Sementara itu, kajian semula Maybank ke atas kriteria pelantikan panel guamannya yang berkuat kuasa pada 1 Julai ini tidak membuat sebarang perubahan berhubung syarat pemilikan 50 peratus kepentingan bumiputera dalam firma-firma guaman yang ingin menjadi panel bank tersebut.

Utusan Malaysia juga difahamkan bahawa satu memorandum telah dihantar kepada semua panel peguam Maybank bagi memaklumkan kepada mereka mengenai perubahan kriteria pelantikan panel guaman bank itu.

Memorandum itu juga mengingatkan panel peguam Maybank supaya mematuhi kriteria baru itu dalam permohonan mereka untuk menjadi panel guaman berkuat kuasa 1 Julai ini.

Antara kriteria baru itu ialah firma guaman yang mahu menjadi panel Maybank mesti memiliki minimum tiga rakan kongsi dengan sekurang-kurangnya seorang rakan kongsi bumiputera menguasai 50 peratus ekuiti dalam perkongsian itu dan firma tersebut telah beroperasi sekurang-kurangnya tiga tahun. Kegagalan memenuhi kriteria itu akan menyebabkan Maybank boleh mengambil tindakan termasuk menamatkan perkhidmatan firma guaman terbabit.

No comments: