Friday, November 21, 2008

Galakan dan Pembelaan

Oleh HAIM HILMAN ABDULLAH

Utusan Malaysia: 4.9.2006

PEMBENTANGAN Bajet 2007 menyerlahkan komitmen kerajaan merealisasikan Wawasan 2020. Secara keseluruhannya ia bersifat holistik dan pragmatik sejajar dengan perkembangan ekonomi dunia yang dijangka sederhana pada tahun depan di samping keadaan geopolitik antarabangsa yang tidak menentu.

Peruntukan sebanyak RM159.4 bilion berbanding RM136.8 bilion untuk Bajet tahun lepas iaitu peningkatan sebanyak RM26.78 peratus jelas menunjukkan kekukuhan kewangan dan komitmen kerajaan memahami harapan rakyat di samping usaha merealisasikan Wawasan 2020.

Modal insan adalah antara fokus utama kerajaan dalam Bajet 2007. Hasrat kerajaan melahirkan masyarakat berilmu harus disahut oleh rakyat di setiap lapisan masyarakat dengan penuh rasa tanggungjawab. Setiap individu, ibu bapa, guru, pemimpin masyarakat, kakitangan kerajaan ataupun mereka di sektor perniagaan perlu menjadikan diri mereka sebagai ejen penajaan modal insan berkualiti tinggi.

Usaha ini perlu dilihat sebagai tanggungjawab bersama. Peruntukan berjumlah RM33.4 bilion untuk tujuan ini tidak akan membuahkan hasil seperti yang diharapkan jika rakyat di setiap lapisan masyarakat masih tidak tahu peranan mereka.

Kesanggupan kerajaan menghapuskan yuran peperiksaan amat dihargai oleh seluruh rakyat terutamanya mereka yang berpendapatan rendah. Semoga penghapusan yuran tersebut akan menjadikan ibu bapa lebih gigih untuk memberikan pendidikan terbaik di samping menjadikan kejayaan akademik dan kemuliaan akhlak anak-anak mereka sebagai kayu pengukur dalam menentukan kejayaan mereka dalam mendidik anak.

Secara khususnya usaha membangunkan pendidikan rendah dan menengah yang menerima peruntukan sebanyak RM12.9 bilion diharap mampu untuk terus memperkasa sistem pendidikan negara. Mungkin telah tiba masanya pendekatan menggunakan Key Performance Index untuk memastikan objektif yang disasarkan itu dapat dicapai.

Pendekatan serupa perlu dilaksanakan di institusi pengajian tinggi. Peruntukan berjumlah RM10.4 bilion diharap tidak terlalu memfokus kepada pembangunan fizikal sahaja tetapi wajar mengambil kira aspek pembangunan rohani secara serius.

Secara keseluruhannya 21 peratus daripada Bajet 2007 yang diperuntukan untuk pembangunan modal insan perlu dimaksimumkan manfaatnya. Sebarang ketirisan yang berlaku harus dianggap sebagai pengkhianatan kepada negara. Jadikanlah usaha mencari peluang, kongsi peluang dan manfaat peluang itu sebagai satu budaya baru untuk seluruh rakyat Malaysia.

Mereka yang berada dalam sektor pertanian terus diberi keutamaan oleh Perdana Menteri dalam Bajet 2007 harus memanfaatkan peluang yang diberi sebaik mungkin. Peruntukan sebanyak RM3.6 bilion bagi tujuan meningkatkan produktiviti dan kecekapan pengeluaran wajar dijadikan pemangkin kepada usaha melahirkan warga pertanian negara yang cekal, berilmu dan berwawasan.

Merangka

Dana yang dikeluarkan oleh kerajaan menerusi Bank Negara berjumlah RM400 juta untuk memajukan industri pertanian negara dan Khazanah Nasional sebanyak RM200 juta untuk modal teroka harus direbut secara sihat. Orang Melayu yang menjadi kelompok terbesar dalam sektor ini perlu bergerak pantas dalam merangka dan melaksana strategi untuk memperoleh setiap peluang yang ditawarkan.

Kerjasama pintar di antara para petani dengan agensi kerajaan, universiti dan pihak swasta wajar diwujudkan. Agensi-agensi kerajaan berorientasikan pertanian yang bekerjasama rapat dengan para petani selama ini mungkin boleh mempertingkatkan lagi peranan mereka dengan menjadi moderator dalam membantu petani membina jaringan strategik mereka dengan pihak swasta tempatan, serantau dan antarabangsa.

Hari ini telah tiba masanya masyarakat petani mempunyai fokus yang jelas tentang bidang yang ingin diceburi kerana pendekatan sedemikian akan meningkatkan bargaining power mereka di pasaran di samping mengukuhkan lagi potensi mereka untuk menguasai rantaian nilai ekonomi produk berkaitan. Jadikanlah budaya satu produk satu petani atau satu kampung satu produk itu sebagai budaya baru petani negara.

Pembinaan tiga hospital baru di Shah Alam (Selangor), Pendang (Kedah) dan Permai (Johor) yang bernilai RM125 juta dijangka mampu meningkatkan dan mengukuhkan lagi tahap kesihatan rakyat. Program-program pencegahan penyakit secara bersepadu harus dibentuk dari semasa ke semasa. Hari ini tahap kesedaran dan komitmen rakyat terhadap mencegah penyakit-penyakit yang boleh membawa maut masih rendah dan pastinya boleh dipertingkatkan.

Penurunan cukai korporat kepada 27 peratus pada 2006 dan 26 peratus pada 2007 diharap dapat menjadikan Malaysia sebuah negara yang berdaya saing untuk menarik pelabur asing melabur. Di samping itu ia diharap dapat meningkatkan lagi daya saing syarikat tempatan dalam mengukuhkan kedudukan mereka di pasaran tempatan, serantau dan antarabangsa.

Insentif seperti modal teroka yang diberi kepada syarikat yang membuat pelaburan minimum 50 peratus daripada dana pelaburan mereka akan menerima pelepasan cukai selama 10 tahun adalah satu langkah bijak yang diambil oleh kerajaan. Strategi ini dijangka mampu menarik minat pelabur menanam modal di Malaysia.

Di samping itu usaha kerajaan membina sumber ekonomi baru menerusi sektor bioteknologi harus dilihat sebagai peluang terbaik oleh semua warga perniagaan untuk terus berkembang. Peruntukan sebanyak RM120 juta untuk membangunkan sektor ini diharap dapat dimanfaatkan oleh orang Melayu.

Jadi bangsa yang bersedia untuk bersaing dalam merebut peluang dan jadikanlah sifat mahu meneroka bidang baru di samping ingin mendahului orang lain itu sebagai satu budaya. Sesungguhnya bidang ini amat baru kepada semua orang, oleh itu apa yang perlu dilakukan ialah pertingkat pengetahuan sepantas mungkin dan rebut peluang yang diciptakan oleh kerajaan.

Perbadanan Kemajuan Industri Halal yang bakal ditubuhkan untuk memajukan industri halal dan secara khususnya pembinaan Taman Halal di Pasir Mas, Gambang, Cendering, Padang Besar dengan peruntukan sebanyak RM50 juta tidak wajar dilepaskan oleh orang Islam begitu sahaja. Ini adalah satu peluang membina kekuatan ekonomi yang harus dipegang erat oleh orang Melayu. Perancangan dan pelaksanaan strategik perlu dibentuk segera di antara agensi terbabit dengan masyarakat melayu.

Pada dasarnya apa yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi Jumaat lalu telah membuka lembaran baru kepada negara dalam mengejar Wawasan 2020. Begitu banyak insentif diberikan kepada rakyat jelata dan warga perniagaan bertujuan mengurangkan beban hidup mereka.

Jadikanlah diri sebagai aset paling berguna buat negara dalam bidang yang diceburi itu sebagai satu budaya baru rakyat Malaysia dan hindarilah daripada menjadi pengkhianat kepada agama, bangsa dan negaranya sendiri.

No comments: