Thursday, November 20, 2008

Cari Hala Tuju Baru Skim Amanah Saham

Oleh: Haim Hilman Abdullah

Utusan Malaysia: 11.08.2006

Sejarah menunjukkan saham amanah mula diperkenalkan di Malaysia seawal tahun 1959. Perkembangannya amat perlahan pada ketika itu sehinggakan pada tahun 1979 terdapat lima buat institusi pengurusan dana (IPD) sahaja di sektor ini.

Faktor utama menyumbang kepada kadar pertumbuhan lemah ini ialah minat dan pengetahuan yang kurang di kalangan masyarakat terhadap saham amanah itu sendiri dan juga produk-produk yang ditawarkan.

Penglibatan kerajaan negeri yang memperkenalkan saham amanah negeri sekitar tahun 1970-an di atas galakan Kerajaan Pusat jelas membuktikan bahawa sektor ini boleh membantu menjana dana yang boleh digunakan untuk membangunkan negeri itu khususnya dan negara amnya disamping meningkatkan taraf ekonomi pelaburnya. Malangnya tidak banyak suntikan perubahan dapat dilakukan oleh IPD negeri pada masa tersebut.

Namun demikian dari tahun 1991 hingga 1996 ramai pelabur mula melabur dalam sektor ini dan perkembangan ini sejajar dengan pertumbuhan ekonomi negara yang rancak berkembang pada ketika itu. Nilai aset bersih dana meningkat lebih daripada lima kali ganda iaitu dari RM11.7 bilion pada penghujung 1990 kepada RM60 bilion pada 1996. Faktor utama menyumbang kepada perkembangan ini ialah strategi pemasaran berkesan yang diperkenalkan oleh kerajaan untuk dua produk unit amanahnya iaitu Amanah Saham Nasional (ASN) dan Amanah Saham Bumiputera (ASB).

Perkembangan positif ini mampu bertahan walaupun negara mengalami krisis kewangan pada 1997-1998. Sumber menunjukkan pada 29 Februari 2004, jumlah unit diapungkan sehingga tarikh tersebut ialah 99.6 bilion dan dikuasai oleh 10.3 juta pemegang unit (pelabur). Dalam tempoh ini jugalah unit saham berasaskan syariah mula mendapat tempat di pasaran sejajar dengan tahap kesedaran masyarakat tentang kelebihan produk berteraskan Islam.

Walau bagaimanapun skim unit amanah ini tidak bebas daripada risiko. Selagi produk itu bernama pelaburan selagi itulah ia mempunyai risiko. Persoalannya ialah sejauh manakah risiko itu memberi kesan kepada pelabur.

Kesanggupan seorang individu dengan individu lain bertoleransi dengan risiko adalah berbeza-beza. Sesetengah pelabur tidak panik apabila harga unit amanah jatuh secara mendadak dalam tempoh masa yang singkat tetapi sudah pasti ada pelabur yang tidak boleh menerima hakikat ini dan akan mengambil langkah drastik seperti menjual kesemua unit saham yang dimiliki di atas pemahaman untuk mengelakkan kerugian lebih teruk. Secara amnya menjual saham pada harga rendah adalah merugikan.

Oleh itu kefahaman tentang persoalan tahap risiko (konservatif, sederhana ataupun agresif) yang manakah sanggup ditanggung oleh seseorang pelabur itu adalah penting untuk diketahui. Secara amnya asas utama untuk meminimumkan risiko ialah ilmu pengetahuan terhadap sektor skim amanah dan produk-produk yang ditawarkannya. Pelabur harus berusaha untuk tidak bergantung sepenuhnya kepada maklumat yang disampaikan oleh wakil jualan IPD.

Dengan kata lain pelabur perlu mempunyai setidak-tidaknya pengetahuan asas tentang produk-produk yang sedang ditawarkan di pasaran dan di masa yang sama mampu membuat perbandingan mudah tentang kadar risiko dan pulangan produk-produk tersebut. Pengetahuan sebegini sedikit sebanyak dapat membantu mereka membuat keputusan dengan lebih baik berbanding bergantung sepenuhnya kepada wakil jualan IPD.

Wakil jualan IPD pula perlu menjelaskan tentang aspek seperti tiada jaminan yang mengatakan pelabur akan memperoleh pulangan pelaburan tinggi di samping berkemungkinan mengalami kerugian atas pelaburan dengan jelas kepada pelabur. Pelabur pula boleh meminta laporan prestasi skim unit amanah yang ditawarkan dan perbandingan skim unit amanah tersebut dengan prestasi industri.

Ini adalah pendekatan mudah untuk pelabur membuat analisis terhadap potensi skim unit amanah yang ditawarkan itu. Namun demikian maklumat prestasi masa lalu tidak semestinya mampu memberi jangkaan tepat tentang prestasi masa depan. Dengan kata lain adalah lebih baik untuk pelabur melabur dalam produk-produk yang telah terbukti mampu memberi pulangan yang baik.

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) pula boleh mewujudkan jawatankuasa pemantau prestasi IPD ataupun menggunakan maklumat prestasi semasa IPD dan produk-produknya yang dikeluarkan oleh majalah-majalah kewangan dengan cara melaporkannya menerusi akhbar-akhbar utama. Masalah hari ini ialah maklumat sedemikian tidak disebarluaskan dan berbahasa Inggeris. Adalah diketahui bahawa segelintir sahaja masyarakat membaca majalah kewangan sedemikian.

Pendekatan ini penting kerana ia bukan sahaja membantu pencarumnya tahu perkembangan pelaburan mereka kelak tetapi membentuk satu tekanan positif kepada IPD supaya memastikan prestasi mereka sentiasa berada di tahap tertinggi. Pengkategorian institusi berasaskan prestasi keseluruhan ataupun produk yang ditawarkan oleh satu badan berautoriti boleh membantu pencarum untuk membuat keputusan pelaburan lebih baik lagi.

Saranan seperti meminta pelabur membuat kajian terperinci sebelum melabur adalah baik tetapi faktor latar belakang pelabur yang berbeza-beza harus diambil kira. Jelas terdapat pola pelabur yang kurang arif atau tidak tahu langsung dengan dunia saham tetapi berminat untuk mencuba. Risiko yang dihadapi oleh kumpulan ini dapat diminimumkan jika mereka didedahkan dengan maklumat ringkas, tepat dan telus tentang risiko dan faedah pelaburan.

No comments: