Saturday, November 13, 2010

Ringgit wajar ditambat semula – Pakar ekonomi

Utusan Malaysia: Sabtu: 13hb Nov 2010

KUALA LUMPUR 12 Nov. – Pakar ekonomi bersetuju dengan cadangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad agar ringgit ditambat semula bagi membolehkan negara mendapat lebih banyak faedah.

Penganalisis ekonomi dan pensyarah Pengurusan Strategik Kolej Perniagaan, Universiti Utara Malaysia, Dr. Haim Hilman Abdullah berkata, perkara itu memang wajar dikaji semula secara menyeluruh dan komprehensif.

“Membenarkan nilai ringgit ditentukan oleh pasaran terbuka telah menyebabkan nilai ringgit menjadi tidak stabil.

“Kestabilan ringgit penting dalam memberi keyakinan kepada pelabur dan pada masa sama akan mengukuhkan ekonomi negara,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau ditanya mengenai cadangan Dr. Mahathir supaya ringgit ditambat semula bagi membolehkan negara mendapat faedah daripada pengukuhan nilainya.

Dr. Mahathir pada September 1998 telah melaksanakan sistem tambatan ringgit, sebagai salah satu reaksi untuk menangani kemelut mata wang Asia Timur 1997-1998 yang melanda Malaysia dan negara-negara rantau ini.

Bagaimanapun pada 21 Julai 2005, kerajaan memutuskan memansuhkan tambatan ringgit dan nilainya kemudian ditentukan dengan mengapungkannya secara terurus berbanding sekumpulan mata wang asing terpilih.

Jelas beliau, langkah tersebut perlu kerana apabila nilai ringgit dalam keadaan tidak menentu ia akan turut menyebabkan perniagaan tidak dapat diteruskan dengan cara yang boleh memberi keuntungan.

“Kita perlu menentukan nilai ringgit secara yang tetap supaya peniaga dan individu dapat tahu kedudukan kewangannya dan dengan itu urusan ekonomi akan berjalan dengan baik,” ujarnya.

1 comment:

Anonymous said...

tahniah..selamat berjaya.


wsv_7087