Friday, November 12, 2010

Kusyukuri AnugerahMu Ini Ya Allah

Oleh: Samsudin Oli Mohamed
Gambar Oleh: Zamarizul Salleh

PENSYARAH KANAN UUM TERBAIK PhD DI UPM

UUM ONLINE: 20 Okt. 2010. Pensyarah Kanan, College of Business ( UUM COB ) Dr. Haim Hilman Abdullah, 37, di anugerahkan graduan Terbaik Doktor Falsafah daripada Graduate School of Management (GSM), Universiti Putra Malaysia (UPM) baru-baru ini.

Beliau yang sudah menyiapkan PhD dalam bidang Pengurusan Strategik sentiasa menjadi rujukan dari pihak akhbar di negara ini berkaitan dengan isu-isu perniagaan dan juga ekonomi.

Anak kelahiran Tanjung Malim Perak ini mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Selisek, Hulu Selangor dan Sekolah Menengah Khir Johari Tanjung Malim sebelum melanjutkan pengajiannya di University Portsmouth United Kingdom pada tahun 1996.

Dr. Haim Hilman yang ditemui berkata, kesusahan yang dialami ketika membesar dengan ibu bapa banyak mengajar beliau untuk terus menimba ilmu dan menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara.

“Sewaktu saya berusia 13 tahun saya telah kehilangan ayah dan dibesarkan oleh ibu dan pendapatan kami bergantung kepada hasil upah menoreh di kebun getah milik penduduk kampung,” katanya.

Sewaktu di sekolah menengah beliau terpaksa bekerja kerana ibunya jatuh sakit pada usianya 15 tahun beliau mula menyara keluarga dengan menoreh di sebelah petang iaitu selepas pulang dari sekolah. Kepayahan hidup tidak pernah melunturkan semangatnya untuk berjaya di mana beliau berjaya melanjutkan pelajarannya ke University of Portsmouth, England.

Kepayahan yang dilalui ketika kecil dan bekerja sebagai pekerja am sambil belajar ketika menuntut di England membuatkan pensyarah yang telah menghasilkan lima buah buku akademik ini berjaya menghabiskan pengajian beliau di peringkat sarjana muda dan sarjana di England.

Beliau juga terbabit dengan pembentangan kertas kerja di seminar-seminar yang diadakan di dalam dan luar negara termasuk Amerika Syarikat dan Australia.

Menyentuh mengenai bajet yang dibentangkan oleh Perdana Menteri baru-baru ini beliau berkata, keseluruhan bajet itu dapat membantu merangsang ekonomi negara selari dengan dasar kerajaan ke arah Model Ekonomi Baru (MEB).

“Saya lihat kekecewaan mungkin dirasai oleh kakitangan perkhidmatan awam dan Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) dalam pemberian bonus namun kita perlu menyedari keadaan ekonomi negara sekarang tidak mengizinkannya kerana mengambil kira kewangan negara,” kata beliau.

Dr. Haim Hilman menambah Cuepacs telah berusaha menyampaikan suara majoriti hasrat kakitangan awamnya namun dalam masa yang sama mereka perlu melihat beberapa penambahbaikan dan keistimewaan yang telah dibentangkan dalam bajet itu.

“Disinilah perlunya ada kefahaman dari kedua belah pihak antara kerajaan dan Cuepacs untuk menangani isu-isu berkaitan,”sambungnya.

Setelah menghabiskan pengajian PhD ini, beliau berhasrat untuk bersama-sama universiti ini untuk menuju ke arah Universiti Pengurusan Terkemuka di dunia.

Menyentuh mengenai peluang yang ditawarkan kepada kakitangan akademik UUM untuk memilih mana-mana universiti terbaik di dunia untuk melanjutkan pengajian mereka dalam bidang PhD beliau berkata, ini merupakan langkah yang baik bagi meningkatkan lagi daya saing universiti untuk menjadi lebih kompetitif.

Beliau juga berharap dapat menyumbangkan buah fikirannya kepada dunia pendidikan terutama di UUM, Kementerian Pengajian Tinggi dan negara ini.

13 comments:

Hazlin Nazri said...

Alhamdulillah dan tahniah dr. teruskan kecemerlangan..

Dr. Haim Hilman said...

Thanks a lot Cikgu Hazlin atas ucapan..

Anonymous said...

tahniah dr haim.


wsv_7087

faizal nayan said...

Salam Dr. Saya baca blog ini semasa dalam kelas Dr. di ATC Ipoh. Tahniah atas kejayaan Dr.

Dr. Haim Hilman said...

Salam thanks a lot atas ucapan kepada wsv & faizal..

My PolitekNik...... said...

Tahniah encik haim...moga usaha en haim berjaya....amin.......

Dr. Haim Hilman said...

Salam.. terima ksih atas ucapan.. semoga kita terus berjaya dan sentiasa mendapat keredhaan Allah..

Anonymous said...

im verry proud of u sir!

Dr. Haim Hilman said...

Thanks a lot my dear student.. all the best to you too..

Anonymous said...

saya bangga jadi anak didik DR.haim

Anonymous said...

u r my role model ... :-)

Dr. Haim Hilman said...

Budak 09: Thank you and glad to have you in my class too.

Dr. Haim Hilman said...

To anonymous: Tq but I'm just an ordinary man. Anyhow, wishing you all the best in everything that you do..