Tuesday, December 2, 2008

Perbaiki Pengangkutan Awam

Uutsan Malaysia: 15.06.2008

KUALA LUMPUR 14 Jun - Pakar-pakar ekonomi menggesa kerajaan segera memperbaiki sistem pengangkutan bagi mengurangkan beban rakyat ekoran kenaikan harga minyak pada awal bulan ini.

Pensyarah Ekonomi Universiti Utara Malaysia (UUM), Haim Hilman Abdullah mencadangkan supaya lorong-lorong bas dan teksi perlu diperbanyakkan di semua rangkaian jalan raya di ibu kota. Menurut beliau, langkah itu perlu bagi memastikan jadual sistem pengangkutan awam menjadi lebih tepat dan tersusun.

''Saya perhatikan masih banyak bas awam yang terperangkap dalam kesesakan jalan raya dan hal ini menyebabkan para penumpang akan lewat tiba ke destinasi masing-masing,'' katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Haim Hilman menambah, subsidi untuk pengangkutan awam juga perlu diperbanyakkan dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK9) bagi memperbaiki sistem pengangkutan awam sedia ada.

Katanya, peruntukan itu boleh digunakan untuk memperbanyakkan pengangkutan awam yang lain seperti monorel dan teksi selain memperluaskan sistem rangkaian transit aliran ringan (LRT).

Sementara itu, Pensyarah Ekonomi dan Muamalat, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Mohamad Noorizuddin Nooh berkata, laluan monorel, LRT dan bas perlu mempunyai integrasi antara satu sama lain.

Melalui sistem yang berintegrasi, orang ramai berpeluang menikmati satu sistem pengangkutan awam yang komprehensif dan moden seperti di Amerika Syarikat dan Jerman.

''Kita mahu setiap penumpang dapat turun bas dan pada masa yang sama dapat menggunakan perkhidmatan LRT yang juga terletak di tempat yang sama.

''Pengangkutan awam negara ini perlu diselaraskan oleh satu badan khas yang menjaga keseluruhan sistem perkhidmatan di negara ini,'' katanya.

Pada 4 Jun lalu, kerajaan mengumumkan harga petrol dinaikkan sebanyak 78 sen seliter kepada RM2.70 seliter dan ia merupakan kenaikan 40 peratus daripada harga RM1.92 seliter sebelum itu.

Harga diesel pula turut dinaikkan sebanyak RM1 kepada RM2.58 seliter daripada RM1.58.

No comments: