Wednesday, December 29, 2010

Penubuhan UPB satu keperluan

Utusan Malaysia: Khamis, 30.12.2010

KUALA LUMPUR 29 Dis. – Penganalisis ekonomi menyokong penubuhan Unit Perancangan Pelaksanaan dan Pemantauan Prestasi Ekonomi Bumiputera (UPB) yang dicadangkan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) kerana terdapat keperluan mendesak terhadap kewujudannya.

Penubuhan tersebut dilihat perlu bagi memastikan pencapaian 30 peratus ekuiti bumiputera tercapai.

Ketua Penyelidik, Akademi Kajian Syariah Mengenai Kewangan Islam (ISRA), Prof. Madya Dr. Asyraf Wajdi Dusuki berkata, kewujudan unit tersebut perlu dilihat secara komprehensif dan holistik demi pembangunan ekonomi bumiputera.

“Sejak Dasar Ekonomi Baru (DEB) ditubuhkan pada 1971 hingga 1990, sasaran penguasaan 30 peratus ekuiti bumiputera masih tidak dicapai.

“Ia perlu direalisasikan agar bumiputera dapat duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan kaum lain dan memastikan pembangunan ekonomi negara yang seimbang,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika dihubungi Utusan Malaysia bagi mengulas gesaan Perkasa supaya kerajaan menubuhkan UPB yang setaraf dengan Unit Penyampaian dan Pengurusan Prestasi (Pemandu).

Tambah Asyraf, UPB dapat memantau pembangunan ekonomi bumiputera secara keseluruhan dan memastikan tidak timbul sebarang ketirisan dalam agenda pembangunan itu.

Sementara itu pensyarah pengurusan strategik Kolej Perniagaan Universiti Utara Malaysia, Dr. Haim Hilman Abdullah berkata, unit tersebut sepatutnya ditubuhkan lebih awal lagi.

“Ia boleh memantau dan menilai secara holistik segala agenda pembangunan bumiputera agar mencapai sasarannya. UPB akan menjadi lidah dan telinga kepada bumiputera.

“Gesaan tersebut perlu diperhalusi dan dilaksanakan agar satu bentuk pemantauan yang komprehensif dapat dibuat. Penubuhan unit ini juga dapat menghalang bumiputera daripada tercicir dalam arus transformasi negara,” ujarnya.

Tambahnya, penubuhan tersebut adalah amat baik kerana sebelum ini tiada badan yang memantau pembangunan ekonomi bumiputera secara menyeluruh.

3 comments:

nas azahari said...

tahniah.

wsv_7087

Anonymous said...

saya sangat setuju dgn penubuhan tersebut.....moga ia dapat memberi impak positif kepada semua....amin....

Dr. Haim Hilman said...

Salam.. semoga suatu hari nanti Malaysia akan menjadi sebuah negara yang berjaya dan makmur.